Het zijn inmiddels geen geruchten meer en wat ik al gefragmenteerd op vraag van menig clublid verteld heb, wil ik met deze nieuwsbrief bevestigen. De tijd voor een eigen tennishal zou nu stilaan rijp zijn. Alvorens ik jullie aan het einde van deze nieuwsbrief enkele concrete vragen stel, houd ik eraan jullie uitvoerig te informeren over plannen, uitgangspunten en niet in het minst wat er tot hiertoe in de voorbereiding op het mogelijk project gebeurde. Uiteraard hoort een informatiesessie aan de leden ook tot de mogelijkheden maar wellicht is de opkomst te beperkt en hoop ik langs deze weg een grotere interesse te kunnen wekken voor het onderwerp. In een latere fase daarentegen zullen de plannen nader toegelicht worden tijdens infosessies.
De afgelopen jaren heb ik van diverse zijden een toenemende ‘druk’ ervaren om voor de Kastelse Tennisclub de bouw van een eigen tennishal aan te vatten. Persoonlijk zou ik het als een belangrijk ‘orgelpunt’ durven omschrijven. Aanvankelijk heb ik deze ‘suggesties’ weggewuifd met de uitspraak ‘… wat mij betreft moeten we minstens halverwege de afbetaling van ons lopend investeringskrediet staan …’; sinds we echter in voorbereiding op het winterseizoen 2015 voor onze jeugd geconfronteerd werden met een ontoereikende aantal terreinuren in de gemeentelijke sporthallen heb ik het geweer van schouder veranderd. Weliswaar hebben we tijdens de twee laatste winterseizoenen onze toevlucht kunnen nemen tot de sporthal van 3de Bataljon van de Para’s in Tielen – waarvoor ik Defensie dankbaar ben! – maar een structurele oplossing biedt dit niet en de planning en uitvoering van de lessen is ook niet steeds gemakkelijk.
Via één van onze leden, Ruud Wellens, werkzaam bij een potentiële partner voor de bouw van de hal, werd een eerste voorontwerp en prijszetting gerealiseerd. Na het verzamelen van kostprijsinformatie over de diverse technieken (verwarming, ventilatie, elektriciteit) en uitrusting (terreinen, verlichting, …) in de tennishal stelde ik een eerste versie van projectbudget op en maakte ik de vereiste simulaties voor het bepalen van de terugbetalingscapaciteit. Op basis hiervan werd een mogelijke financieringsinstelling gecontacteerd; ook de maximale looptijd van het investeringskrediet, de benodigde inbreng van eigen vermogen en enkele randvoorwaarden werden geconcretiseerd. Een van deze voorwaarden betreft uiteraard de borgstelling voor de financiering. Zoals in 2008 voor de aanleg van onze terreinen heb ik in dit verband ook nu mijn oriëntatie gestart met gesprekken met burgemeester Ward Kennes en vervolgens met de gemeentelijke financieel manager, Ann Noyens. Na diverse besprekingen en informatieverstrekking heeft de gemeente zich begin oktober 2016 bereid verklaard om borg te staan voor het vereiste investeringskrediet en ook een oplossing van het bouwterrein te ondersteunen. Om het project met het nodige realisme aan te vatten, werd het oorspronkelijke voorontwerp en daarmee ook het budget tot ca. €800.000,00 (excl. BTW) gereduceerd; de essentie van een tennishal (4 terreinen) blijft het beoefenen van de tennissport tijdens de winterperiode en daarom werd de voorbouw aan de hal bestemd voor kantine en kleedkamers geschrapt. De omvang van de hal werd met een extra spant uitgebreid; bedoeling om daarin zowel de technische, stook- als opslagruimten onder te brengen. In deze ‘haluitbreiding’ wordt ook gedacht aan enkele toiletten en een beperkte zitgelegenheid met drankautomaten. Voor kleedkamers en kantine zal een toevlucht genomen worden tot de huidige infrastructuur. Gezien we met de club sinds einde 2015 terug onder het regime van de gemengde BTW-plicht vallen, is het helaas niet mogelijk om de BTW op de bouw van de hal te recupereren. Dit gegeven legt dus een bijkomende druk op het totale projectbudget. Om de ‘elasticiteit’ van het projectbudget alvast even te checken, werden een 5-tal bouwondernemingen gevraagd om op basis van een aanzet tot meetstaat een vergelijkbare offerte voor de halconstructie in staal uit te brengen. De resultaten van deze offertes zijn zeer bemoedigend en versterken opnieuw het geloof in de haalbaarheid en vooral betaalbaarheid van het project. Inmiddels werden enkele architecten gecontacteerd en beschikken we over een aangepast voorontwerp, dat me ook in staat gesteld heeft om een EPB-verslaggever te contracteren; aan de EPB (EnergiePrestatie en Binnenklimaat) vereisten kunnen we niet meer voorbij en bovendien zijn de te hanteren normen van belang in de fase van de feitelijke en definitieve aanbesteding. De eerste resultaten van de EPB-verslaggever volgen in de loop van volgende week. De volgende stappen in de voorbereidingsfase:
Een bevraging van de leden-senioren zodat helder wordt in welke mate er een draagvlak is voor dit project; een bevraging van onze jeugdleden (of althans van hun ouders) acht ik niet noodzakelijk aangezien de tennislessen voor de jeugd sowieso gebruik zullen maken van de indoorhal.
Bij een positief antwoord (2/3 van de ruim 300 bevraagde clubleden) kan werk gemaakt worden van verdere besprekingen over inplanting van de tennishal (bouwgrond, bijkomende grondaankoop,…). In de terugbetalingscapaciteit wordt geen rekening gehouden met bijkomende opbrengsten van kantine, wintertornooien voor jeugd en volwassenen, wintercompetities, ….
Een onderzoek naar de oplossingen om de eigen kapitaalinbreng te versterken. Het is niet de bedoeling om het totale spaartegoed van de club in te brengen en er zal dus ook werk gemaakt moeten worden van een extra injectie van financiële middelen via de geëigende wettelijke instrumenten van een ledenlening en/of lotenlening,… zeg maar een soort van ‘crowdfunding’.
De precieze vorm van deze door clubleden gedeelde ‘pakketlening’ moet nog uitgewerkt worden maar zal allicht geïnspireerd worden door wat andere clubs eerder hebben toegepast. Er wordt hierbij gedacht aan een type van ‘belegging’ die een financieel rendement combineert met een sociaal/maatschappelijk rendement. In dit verband heeft de Vlaamse Overheid het concept van win/winlening in het leven geroepen dat gecombineerd met een lotenlening een ‘pakketlening’ kan worden. In functie van het aantal geïnteresseerde leden zal de omvang van een pakket tussen €1500,00 en €2500,00 schommelen.
Via een lotenlening wordt aan de inschrijvers jaarlijks een waardebon (voor consumpties) uitgekeerd zolang een lot van een deelnemer niet terugbetaald werd ten gevolge van de jaarlijkse uitloting. Voor het stuk win/winlening van het pakket wordt jaarlijks, bovenop de gedeeltelijke terugbetaling, een rente toegekend, die bovendien voor de deelnemer een fiscaal voordeel oplevert via de personenbelasting.
Concretiseren van een oplossing voor de leden- en/of lotenlening en het informeren van de leden
Gesprekken met de financiële instellingen die bereid zijn om het investeringskrediet (maximaal 15 jaar voor de hal, 10 jaar voor de terreinaanleg) te verlenen; in deze context zal uiteraard ook de gemeente als borgverstrekker een gesprekspartner zijn.
Gesprekken met de gemeente over de uitvoering van de bouwaanvraag i.c. het bouwrijp maken van het terrein, de aan te voeren nutsvoorzieningen (water, aardgas, elektriciteit, riolering, …)
De formele aanstelling van een architect die zich zal belasten met het definitieve bouwplan, de bouwaanvraag (bij voorkeur in combinatie met de aanleg van een 6de buitenterrein), de aanbesteding, de werfbezoeken en –opvolging.
Werven van de kandidaat-investeerders via de leden- en/of lotenlening; afzekeren van het wettelijk kader voor de inbreng van een eigen vermogen als aanbetaling voor de lening (15 tot 20% van de financiering)
Het samenstellen van een projectteam, belast met de ‘realisatie’ en oplevering van het project.
De keuze van de partners voor de bouw van de tennishal.
Bij de gedachtenvorming over dit project hebben we in de afgelopen maanden verschillende uitgangspunten gehanteerd. Het is maar normaal dat ik die hier voor stel, zonder orde van belangrijkheid overigens! Enkele van deze uitgangspunten en voorwaarden zullen in de komende maanden nog wat verdere uitwerking vergen. Verwacht hierna dus geen antwoord op alle details en omstandigheden (zoals voorrang gebruik bij regenweer, gebruik bij tornooi, enz.)
De huidige ambitieuze timing van het project zou een ingebruikname van de hal in oktober 2018 mogelijk moeten maken.
Om niet in de systematiek van een verhuur van terreinuren gevat (of is het gevangen?) te worden en om alle leden de gelegenheid te geven maximaal van de betaalde bijdrage te genieten, willen we voor het gebruik van de tennishal in de periode oktober-maart het bestaande reservatiesysteem van terreinuren toepassen
Ten behoeve van deze systematiek zullen er in de toekomst 2 abonnementenformules bestaan: een zomerabonnement zonder toegang tot de tennishal en een jaarabonnement (voor zowel zomer als winter).
Leden met een jaarabonnement zullen in de winter zo vaak gebruik kunnen maken van de terreinuren als het reservatiesysteem dit toelaat. Dit uitgangspunt moet voorkomen dat leden van andere omliggende clubs naar de Kastelse Tennisclub komen om gebruik te kunnen maken van de tennishal in de winterperiode.
Enkel leden die als startende volwassene aan een georganiseerde winterlessenreeks deelnemen zullen kunnen genieten van een winterabonnement. Uiteraard geldt dit ook voor de jeugdleden die in oktober met een lessenreeks starten.
Er zal dus sprake zijn van tarieven voor een zomerabonnement en een jaarabonnement. In de simulaties die we gemaakt hebben voor de berekening van de terugbetalingscapaciteit zijn we vertrokken met een licht verhoogde ‘verdubbeling’ van de huidige lidgelden. Concreet betekent dit dat vanaf 2018 een volwassene voor het zomerabonnement waarschijnlijk €120,00 zal betalen en voor een jaarabonnement €250,00. Voor de jeugdtarieven zal een gelijkaardige werkwijze toegepast worden.
Voor de toegang tot de terreinen en de indoorhal zal één uniform toegangssysteem noodzakelijk zijn. Zowel de toegangspoort tot de huidige parking – indien de kantine niet geopend is – als de toegangsdeur van de tennishal zullen met een gepersonaliseerde badge kunnen geopend worden. Voor de verlichting en verwarming van de tennishal zullen adequate systemen ingebouwd worden.
Eén van de huidige voorontwerpen voorziet dat de facilitaire ruimten in het midden van de tennishal ‘gebouwd’ worden; het voordeel hiervan is dat de toegankelijkheid en doorloop van de tennishal iets centraler wordt en dat zicht op de terreinen naar beide zijden vergemakkelijkt wordt. Nadeel aan deze keuze is wel dat de tennishal een 6-tal meter langer wordt, meer bepaald om voldoende uitloopruimte te voorzien in de breedte-as van de terreinen.
In de simulatie voor de terugbetalingscapaciteit wordt expliciet geen rekening gehouden met een mogelijke ledengroei.
Voor de ondergrond van de terreinen is voorlopig – omwille van de kostprijs – gekozen voor hetzelfde type van terreinen (kunstgravel Grand Clay). Uiteraard kan dit nog wijzigen in de aanbestedingsfase.
Hopelijk kan beroep gedaan worden op een op dat ogenblik nog economisch voordeliger LED-verlichtingssysteem; in de mate van het haalbare - maar ook betaalbare! - zullen verwarming- en ventilatie-technieken geïntegreerd worden.
Uit de antwoorden op het tevredenheidsonderzoek, dat enkele weken terug via de website gepubliceerd werd en waarop jullie toch met meer dan 100 clubleden gereageerd hebben, kon ik al een zekere mate van interessen aflezen. Om echter – zoals eerder vermeld – een zo groot mogelijk draagvlak van de clubleden te betrachten, ontvang ik van jullie graag een antwoord op de hiernavolgende vragen. Jullie antwoorden vertegenwoordigen geen formeel maar enkel een moreel engagement; deze bevraging is immers anoniem.
Alvast bedankt voor een massale medewerking aan deze bevraging!
Ik wens jullie alvast een prettige vakantie en uiteraard nog veel tennisgenot in de komende weken! Tot binnenkort op onze clubkampioenschappen!
Met sportieve groeten Raf Menten Voorzitter vzw Kastelse Tennisclub